Justice is the key of life..

Justice is the key of life..
BE FAIR GUYS :)

Thursday, February 3, 2011

cita cita mak cik.

Aku rasa bila aku dah sampai ke umur macam ni, dah tiba masa untuk aku berfikir secara matang. Aku tak faham. tak faham dan tak faham kenapa bila aku kata yang aku dah besar, aku tahu apa yang aku buat dan aku hendak belajar berdikari, manusia sekeliling aku seolah-olah menghalang aku untuk buat apa yang aku nak buat tu. Seolah-olah, aku masih budak kecil yang dilarang itu ini.

-.-

Serabut bila fikir fikir balik.

Antara yang orang persoalkan, apa yang aku nak jadi in the future?

Aku dah cakap tadi, aku memang tak yakin pada diri aku sendiri. Aku tak yakin aku mampu menjadi pemegang ijazah undang-undang. Aku tak yakin aku mampu menjadi seorang pendakwa raya. Aku tak yakin aku mampu ke Korea.

Ya. Itulah cita-cita yang ada dalam benak fikiran aku.

Aku mula bertekad melaksanakan semua ni bukanlah secara serentak. Masa kecik kecik dulu aku memang pernah berangan nak jadi lawyer. Ecece...konon-kononnya nak jadi pembela keluargalah sebab aku tak suka orang merendah-rendahkan status keluarga aku. Bila aku kata dekat mak aku, "Mak, adik nak jadi lawyerlah besar nanti".Korang tau tak mak aku kata apa?

"Tak payahlah. Kerja lawyer bahaya."

Haha..Mula mula aku berkeras gak, tapi lama-lama, hilang macam tu je harapan dengan cita-cita nak jadi lawyer tu. Lenyap. Tak pernah terfikir pun. Apa yang selalu ada dalam otak aku, kalau nak jadi lawyer,kena belajar sekolah asrama penuh, kena dapat straight A's, barulah boleh berangan nak wat law. Ceh. Dah memang sah sah aku tak layak, ya tak?Jadi,tamat mimpi aku dekat situ.

Then, macam na boleh datang idea nak wat law nih?Haha..Serius lawak. Aku nama je student yang amik sains tapi takde pandai mana pun. Jadi, aku pun terpaksalah melayan subjek lain selain subjek sains nih, so aku amiklah akaun,ekonomi apa semua tu. Nak cover lah konon-kononnya, yalah..manalah tau kalau kalau aku fail dengan seteruk-teruknya subjek sains aku nanti. Well, masa aku tingkatan 4 sampailah ke tingkatan 5, memang aku tak pernah terfikir nak jadi lawyer. Tak tahu pun sebenarnya jalan hidup aku macam mana. So, aku belajar tanpa ada sebarang cita-cita. Kosong.

After that, lepas dah dapat result, baru terfikir masa tu, "Kau nak apply apa mak cik?"
Serius!Masa ni baru aku fikir nak minta apa. Sebab aku tak nak wat Medic, and kalau aku minta mana-mana subjek math, aku still kena wat sains and masa tu pulak, ada konflik antara orang yang nak aku wat sains dan orang yang nak aku wat akaun. therefore, aku amik jalan tengah, LAW.

Masa datang sini, aku zero knowledge. Rasa macam tak pijak tanah je masa tu. Aku rasa macam bodoh gila. Serius cakap. Lama-lama, aku belajar. Aku cuba hidup dengan berdiri atas kaki sendiri. Alhamdulillah. Itulah yang aku buat sampai sekarang walaupun setiap detik, tak semuanya indah. Antara semua kerjaya dalam bidang undang-undang, aku pilih PENDAKWA RAYA. Aku tak rasa aku mata duitan kalau aku pilih kerjaya ni. Aku tak rasa pun gaji pendakwa raya tu banyak. Cumanya, pada aku, kalau aku jadi pendakwa raya, aku lebih yakin yang aku sedang membela orang. Itu yang pasti. Aku hendak memberi keadilan tanpa aku rasa takut aku buat silap dalam meletakkan pertuduhan dan hukuman terhadap mereka. Tapi, who knows.Aku hanya merancang, Allah yang tentukan.

And, there are reasons kenapa aku nak sangat jadi Pendakwa Raya nih. Semuanya gara-gara cerita Prosecutor Princess yang aku tengok. Aku rasa seronok gila. Bukan sebab hero dia hensem, tapi sebab aku rasa macam kerja ni mulia sangat. Aku ingin menjadi pembela perkara.

Kedua, cita-cita aku pasal nak pergi Korea tu. Weh, aku dah besar dan aku boleh fikir sendiri. Yes. For sure, aku tak main-main. Bila aku kata, aku nak pergi Korea. Semua orang gelakkan aku. Kata aku tak matanglah, tak fikir panjanglah. Aku bukan dilahirkan tanpa otak. I got my brain. I can think. Aku tahu apa aku buat. Takde siapa pun dari kalangan orang-orang yang aku kenal, serapat mana dengan aku, tahu the reason why aku nak gi sana. Kawan baik aku sendiri kata, janganlah yakin sangat mampu ke sana. Emm..korang tahu apa aku jawab?

"Aku memang nak pergi sana. Kalau korang rasa korang nak main-main, aku tak. I am serious. I'm gonna go there, work there and live at that country. Aku janji dekat diri aku. I'll do that.I'll make sure. Berapa tahun pun it takes for me to get there, I'll strive my best. I'll"

And, until now, I'm doing my very best. Berapa banyak nista pun kau tabur, aku rasa macam biasa je. Reason? Sebab, aku yakin, I'll go there,.

p/s:Doakan aku.

1 comment:

  1. salam. aisha, tulisan kaler pink, susah wo mau baca.
    (blum baca abis)

    ReplyDelete