Justice is the key of life..

Justice is the key of life..
BE FAIR GUYS :)

Thursday, February 3, 2011

Kadang-kadang aku rasa nak menyerah kalah.

Betol.

Kadang-kadang, aku rasa macam betol betol nak menyerah kalah. Aku rasa aku tak kuat nak berdepan dengan semua rintangan yang ada di depan mata aku. Berkali-kali aku rasa hendak sangat sangat menyerah kalah, dan setiap kali itu jugalah, aku akan bermuhasabah diri dengan secepat mungkin. Aku mungkin orang yang boleh keluarkan kesedihan sepantas kilat dari dalam diri ini. Aku mungkin orang yang boleh menepis semua tangisan sepantas mungkin dari membasahi pipi ini. Tetapi, aku bukan manusia yang dilahirkan dengan kemampuan berkata, "Saya BOLEH". Aku seorang manusia yang sangat lemah. Rendah keyakinan diri. Dari kecil sehingga aku besar, aku tidak pernah yakin pada diri sendiri. Apa yang aku miliki dan apa yang aku kecapi sekarang bukanlah hasil dari keyakinan diri tetapi semuanya kerana prinsip aku sendiri.

Aku memang rendah keyakinan diri tetapi aku punya prinsip. Alhamdulillah..prinsip itulah yang telah menjadikan diri aku, AKU. Orang selalu kata aku mudah sentap atau dalam erti kata lain, aku mudah terasa. Setiap kali juga, apabila kata-kata ini menerjah deria pendengaranku, aku jadi marah. Kadang-kadang, aku mampu menyembunyikan kelukaan atas kata-kata itu tetapi acap kali, aku tidak mampu.

Kalian,
Aku bukan manusia yang mudah sentap. Aku bukan manusia yang mudah terasa. Cuma, aku cepat bereaksi. Aku bereaksi seperti ada alarm yang 24 jam bersedia untuk berdenting tatkala kata-kata yang mengotori prinsip aku, bertandang ke telinga.

Kalian,
Bolehkah kalian terima kata-kata seperti,

"Weh..sejak duduk KL nih,makin lupa daratan no.Cakap KL segala bagai."
"Weh..mentang-mentang dah duduk KL, tak nak balik Penang dah."

Aku tidak pernah menyalahkan takdir kerana menempatkan aku di sini. Aku tidak pernah menyalahkan takdir kerana menentukan aku dengan tempat ini. Aku terima seadanya apa yang Dia bagi kerana aku yakin ada hikmah di sebalik semua yang berlaku. Tetapi, aku berhati manusia. Aku mudah dan sangat mudah tersentuh, terasa, tersentap apabila kalian membicarakan soal prinsip aku. Di mana saja aku berada, aku tak mungkin lupa tanah air sendiri. Aku tak mungkin meninggalkan bahasa aku, budaya aku, adat resam dan kehidupan aku. Aku adalah aku. Aku tak mungkin menjadi seperti orang lain. Aku tak mungkin menukar prinsip aku.

Kalian,
Kalian berkata seolah-olah aku tidak punya hati dan jiwa. Kalian hancurkan kepercayaan aku dan kekuatan aku yang aku beri pada kalian dengan kata-kata begini. Aku kecewa. Jiwa aku tersentap dengan bicara kalian.

Kalian,
Aku punya agama.Kalian punya agama. Kita punya kepercayaan. Kita percaya pada ketentuan.Janganlah kalian melemparkan kata-kata yang sebegitu lagi. Seperti aku katakan tadi, aku memang tidak punya keyakinan diri yang tinggi tetapi aku berprinsip dan aku percaya, antara prinsip dan keyakinan diri, prinsip punya harga yag lebih mahal.

Aku bisa bertukar dari yang diam kepada yang siaga andai kalian masih terus-terusan menghina aku.

Tiada salahnya aku menjadi seperti aku. Aku adalah aku. Kalian tidak boleh minta aku menjadi seperti kalian kerana aku adalah aku.

Maafkan aku andai apa yang aku tulis menghiris hati kalian tetapi jiwa aku hancur atas kata-kata kalian.

:'(

p/s:Terlajak perahu boleh diundur. Terlajak bahasa...

No comments:

Post a Comment