Justice is the key of life..

Justice is the key of life..
BE FAIR GUYS :)

Monday, January 31, 2011

Bila manusia guna mulut sebelum akal.

YES.

Akhirnya terkeluar jugak topik nih. Aku bukan apa, takde masa aku nak protes atau tetiba dengan bangganya berdiri dan berkata, "Saya si bijak pandai itu. Maka, bersetujulah kalian dengan saya". Whatever. I don't care.

Apa yang aku nak cakap this time, this moment, is very very important. I don't care orang baca ke tak, orang amik port ke tak, or even orang menyampah ke tak, I don't care as aku percaya, I am not a writer yang orang boleh pijak pijak or I am not a person yang can easily be persuaded by things or issues that me, myself think it is important.

Maksud aku, kalau orang nak persuade aku by saying, "Sha, this ice cream is great. Sedap gila. Kau kena cuba" or "Sha, cita nih best gila. Sedap.Kau kena tengok". That things, it's alright. It was just a simple thing in life that I can choose to be persuaded by it or not.  It was just normal. The thing yang aku nak cakap adalah berkaitan prinsip. Aku maybe on the outer side, adalah manusia tahap beruk yang nampak lemah macam siput sedut. I do agree, in some sort of things, I am. Tapi, I do have my own stand.

When I'm saying this, I'm serious. There is no main-main. When I'm doing something, I'm serious and there's no main-main. As aku adalah manusia yang duduk di kampung tetapi di sekeliling aku, adalah manusia yang hidup mereka,asam garam kehidupan mereka adalah nilai-nilai berharga which means that, even aku duduk di kampung, I knew almost everything regarding apa yang jadi dekat dunia ni. What happened in government conduct? Society. The rights. People's hope. The reason why we should, I mean, the government done this and this, I know.

I was just, I love to shut my mouth as I only know but I don't understand or I don't have further information on it. So,aku rasa macam, aku memang tak tahu or aku cuma tahu sikit, so tak payahlah bukak mulut as aku rasa macam isu ni kan sensitif doe. Macam tulah kan. I kan siput sedut as I said earlier.

Cuma,  I'm serious as I'm seeing right now, most of the people tend to forget what they should remember. Mereka menjadi terlalu bijak di mana tanggungjawab as a citizen yang tergalas dekat bahu diorang, to respect the government yang bagi sumber makan minum dekat diorang, elaun segala macam, diorang buat main-main. I mean, diorang rasa, I am too hebat to decide on my own. You are using our money. You are manipulating us. And many more.

I hate to say this, but it was stupid.

Bila kau menyalahkan orang and kau ingat kau hebat sangat, it is bad. Jangan lupa, suatu hari nanti, orang yang kau maki-maki tu, bila kau susah, akan tolong kau balik.

Stop blaming others. Before you look dekat kesalahan orang, kaji kelemahan diri sendiri. Keadaan sekarang macam kau nak tutup lubang yang dah ternganga dan tak boleh ditutup. Kelemahan kau jelas. Kekurangan kau jelas. Tapi, kau masih nak menyalahkan orang. Post mortem diri sendiri dulu beb. Lihat diri sendiri dulu.

Again ladies and gentlemen, berfikirlah.

Stop blaming others. Stop buat-buat pandai. Stop buat macam kau hebat. Stop and STOP!

FIKIR elok-elok and fikirlah.

Aku malas nak kata apa. Cuma, apa yang penting, sebelum kau percaya apa orang kata, better kau investigate that thing. Kau siasat, kau kaji dulu, jangan main percayaaaaaa je..

Nanti kau rugi. Believe me.

:)

p/s: Panas hati bila manusia guna mulut banyak sangat. Tahukah mulut menyebabkan banyak hati terluka?:)

No comments:

Post a Comment